QUE ET SEMBLA? (Part 1)
A vegades convé fer una ullada fora per veure coses interessants i que a un primer cop d’ull ens poden semblar impossibles de dur a terme en les nostres terres, però si som oberts de mires hi podem fer dues voltes i dir sobre aquesta manera de viatjar el que pensam i si seria possible dur-la a terme en la nostra “ROQUETA”.
En aquest article parlarem de MALTA i les seves curses columbòfiles
Malta és una petita illa en el Mediterrani, que és troba entre, Itàlia (180 quilòmetres) i Tunísia, Nord d’Àfrica (250 quilòmetres). Té una extensió de 316 quilòmetres quadrats, ( Si, és un poc més petita que el terme municipal de Llucmajor) uns quaranta quilòmetres de llargària per uns trenta d’amplària. El seu clima és Mediterrani, i si el comparam el nostre, és més sec i més calorós amb una forta presència de pols en suspensió procedent del desert africà.
Per les notícies que ens han arribat és començà a practicar la columbofília moderna després de la Segona Guerra Mundial, això no deixa que no estenguin notícies que el Cavallers de l’Ordre de Malta utilitzaven els coloms per transmetre notícies i ordres des d’un castell a l’altre en l’Edat Mitjana i la Moderna en que foren els senyors de Malta .
Actualment a Malta es practica la columbofília a gran escala si tenim present la seva superfície i població. Hi ha 413.609 h. (un poc manco que a Palma) i d’ells uns NOU CENTS practiquen la columbofília. Hi podem trobar vint-i-tres Clubs Columbòfils a l’Illa de Malta i dos a l’Illa de Gozo ( aquesta té una superfície de 150 quilòmetres quadrats d’extensió).
Son Coses curioses que:
Cadascun dels socis només pot competir amb un màxim de deu coloms en cadascuna de les curses ( normalment fan un equip i van substituint les baixes que es produeixen per circumstàncies diverses) i pot engabiar més coloms que s’amollaran després com a bandada d’entrenament.
Engabien el divendres per amollar el diumenge o el dimarts per amollar el dijous ( sembla que el motiu és, més que res, “el Vaixell” , segur que això ens sona a tots nosaltres que també en depenem).
Aquest és el Pla de vol que tenen aquesta temporada. Comencen dia 20 de novembre de 2022 i acaben dia 13 de maig de 2023. (6 mesos de curses, en només una cursa per setmana).
- 20 velocitats de 100 a 280 quilòmetres de recorregut
- 4 mig fons de 390 quilòmetres de recorregut
- 2 fons de 540 quilòmetres de recorregut
- 2 grans fons de +600 quilòmetres de recorregut
A l’article Malta Racin Pigeons és informen de la manera de puntuar que tenen a cadascuna de les curses.
“Només comptabilitzen en 20% dels coloms que hi pren part i aquests es reparteixen els punts. Els punts del guanyador que fa primer són els mateixos que la distància de la carrera en quilòmetres (la més curta 100 punts i la més llarga 620 punts) i tots els coloms que entren en aquest 20% guanyen punts pel seu propietari i no només el seu primer enregistrat.
Un exemple ho deixa clar: a 100 km de carrera amb 400 coloms funciona així
El 20% de 400 són 80 ( que són els que puntuaran) que es repartiran els 100 punts = a 1,25 manco per cadascuna de les places que ocupin: el primer 100, el segon 98,75, ….. el vuitanta 1,25. Cada participant suma els punts que han obtingut la totalitat dels seus coloms que han estat cronometrats dintre del 20% i no només el primer en esser enregistrat. Totes les carreres es van sumant i al final hi ha el campió absolut”
Qui també ens parla de els coloms messegers a Malta és En Carlos Márquez Prats en el seu article “LINEAS DE VUELO DE NUESTRAS MENSAJERAS 2ª PARTE VUELO SOBRE EL Mar 14/06/2002
“Son unos colombófilos de alto nivel en su mayoría, muy experimentados y conocedores de los vuelos sobre el mar.
No existen coordenadas ni puertas de entrada, al ser la isla tan pequeña y los vientos tan variables, solo cuenta la hora real.
Organizan al año unos 25 concursos, con el sistema Yu-YU o sea 180Km, 240 Km 36OKm 500Km y vuelta a ,empezar, se juega por equipos de 10 palomas, un equipo por colombófilo, sabedores de las perdidas sobre el mar, mandan 10, al que van añadiendo las perdidas, para lograr entre los 120-180-360- un equipo para 500, y así sucesivamente hasta formar los equipos de 600,700 y 8oo Km, son muy inteligentes, solo hay que ver las jaulas de transporte de construcción propia en las que la paloma tiene agua por tres lados de la jaula, no puede pisar excrementos y comida también a tres bandas, el Camión que llevan TRAILER para 5000 palomas es espectacular, con cabina, lavabo y water para el chofer y convoyero, en fin una gran organización.
Sus primeros concursos, sueltan del Sur de Sicilia, después norte de Sicilia, después suben por la costa Italiano-Adriatica, hasta llegar a unos 800 Km de Distancia.
Las palomas en estos vuelos tienen la dificultad, añadida que, al salir de una plataforma continental, donde se sienten seguras, el campo magnético es muy fuerte, comparado con el de la pequeñísima isla en medio del mar, que a la vez dista de 250 km de la costa africana, pero que también influye en el vuelo con su carga magnética, y además las temperaturas son altísimas, (Verano hasta 50 grados a la sombra), con el levantamiento de las consiguientes brumas en el mar.
A pesar de ello, en Malta la colombofilia es muy importante y las perdidas, aunque son grandes, con el sistema de equipos y de transporte se reducen considerablemente y les permite correr hasta 25 concursos al año.
Realmente es una de las colombofilias que más me ha impresionado del mundo, y creo que colombófilos de otros países que vuelan sobre el mar deberían visitar e intercambiar palomas entre ellos.”
Ara ve la FEINA…
Si et sembla bé, podríem donar dues voltes a totes aquesta informació amb la finalitat de cercar allò que podria potenciar la Columbofília a Balears.
Què t’ha semblat la forma de viatjar que es té a l’Illa de Malta…?
De novembre a maig, ho trobes llarg?
10 coloms per soci a cadascuna de les carreres, ens donaria les mateixes ventat-ges a tots? O seria com en el futbol?
Podríem mantenir i potenciar columbòfils que no poden mantenir 200 coloms: instal·lacions i alimentació?.
Seria suficient un colomer de 2×4 metres ( 50, 60 coloms) per poder cobrir tota la temporada de curses de velocitat, Mig fons , Fons i un Gran Fons de +600?.
És podrien deixar dos grans fons i una llarga distància com a especials, organitzats per Clubs? I això faria possible “una bandada selecte amb manco pèrdues i millors resultats? “Gran Fons i la Llarga recolzada logística i econòmicament pel Grup Mallorca i la Federació”?
Què en dius???
Hi ha tema per parla dintre del teu Club?, dintre de la directiva de la Federació?, dintre de la directiva del Club Grup Mallorca???
Què en penses tu?, Què té què dir el teu Club?
PROPERAMENT EN SEGUIREM PARLANT. QUÈ ET SEMBLA?
JOAN JAUME SASTRE
M,agrada
No hi ha perque llimitar a 10 coloms perque aqui designam,si qualcú vol tenir mil coloms que les tengui,pero només 5 designats puntuen.